جست‌وجوی صوتی چیست و چرا اهمیت دارد؟

تصویر یک میکروفون استعاره از جست‌وجوی صوتی

جست‌وجوی صوتی اولین بار در سال ۲۰۱۱ و با قرار گرفتن دستیار صوتی سیری (Siri) بر روی آیفون ۴ امکان‌پذیر شد. در سال ۲۰۱۵، آمازون نیز بر روی دستگاه‌های هوشمند خانگی‌اش، این امکان را قرار داد. از آن زمان تاکنون، رقبای بیشتری وارد دنیای جست‌وجوی صوتی شده‌اند و تعدادشان هم ممکن است روز به روز بیشتر شود.

گفته می‌شود ۴۰ درصد از افرادی که از امکان جست‌وجوی صوتی استفاده می‌کنند، ماهانه حداقل یک خرید از این طریق انجام می‌دهند. این آمار اهمیت جست‌وجوی صوتی را برای برندها به خصوص فروشگاه‌های اینترنتی، به خوبی نمایانگر می‌کند.

اما پیش از آن که به اهمیت و کاربرد آن بپردازیم، ابتدا بررسی می‌کنیم که جست‌وجوی صوتی چیست، چرا اهمیت دارد و سعی می‌کنیم نحوه کارکردش را درک کنیم.

جست‌وجوی صوتی چیست؟

جست‌وجوی صوتی به معنای استفاده از کلام برای پرسیدن سوال یا دستور دادن به گوشی‌ها یا اسپیکرهای هوشمند است. در این روش، کاربر با دستگاهش حرف می‌زند و دستگاه بر اساس صحبت‌های او، جست‌وجویی را انجام می‌دهد یا دستورش را اجرایی می‌کند.

معمولاً زمانی که کاربر از موبایل هوشمندش سوالی می‌پرسد، دستگاه به صورت خودکار در گوگل یا دیگر موتورهای جست‌وجو، آن سوال را سرچ می‌کند و پاسخش را به کاربر می‌دهد. بنابراین از نظر سئو، سوالاتی که به صورت صوتی از دستگاه‌های هوشمند پرسیده می‌شود، اهمیت بیشتری دارد. دستورات معمولاً چیزهایی مثل تنظیم آلارم یا باز کردن یک برنامه خاص هستند و بیشتر به کارکرد سیستم عامل آن دستگاه مربوط می‌شوند. بنابراین تمرکز ما هم بیشتر روی سوالات خواهد بود، چرا که به سئو بیشتر مربوط هستند.

جست‌وجوی صوتی چگونه کار می‌کند؟

دستیاران صوتی دیجیتال، معمولاً مراحل زیر را دنبال می‌کنند:

  • پردازش و تبدیل صحبت‌های انسان به متن
  • تحلیل متن و یافتن دستوری یا سوالی بودن آن
  • ارتباط با منابع خارجی مثل موتورهای جست‌وجو برای یافتن اطلاعات مرتبط
  • تبدیل آن اطلاعات به یک فرمت قابل قبول برای انطباق با قصد کاربر

این که جست‌وجوی صوتی دقیقاً چه طور کار می‌کند، قطعاً پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و نیاز به توضیحات فنی و برنامه‌نویسی زیادی دارد که در این جا به دنبال آن نیستیم.

بیشتر بازار جست‌وجوی صوتی از طریق اسپیکرهای خانگی را آمازون در اختیار دارد. ۶۳٫۲ درصد جست‌وجوهای صوتی در آمریکا، توسط دستگاه‌های خانگی هوشمند آمازون انجام می‌شود. گوگل با ۳۱ درصد در رتبه بعدی قرار دارد و ۵٫۸ درصد دیگر نیز مربوط به برندها و کمپانی‌های دیگر می‌شود.

اما همان گونه می‌توان حدس هم زد، بیشتر این نوع جست‌وجوها از طریق موبایل انجام می‌شود. در بین دستیاران هوشمند موبایل‌ها، سیری از اپل و گوگل بیشترین طرفدار و استفاده را دارند.

دستیاران صوتی اطلاعاتشان را از کجا می‌گیرند؟

دستیاران صوتی و اسپیکرهای هوشمند اطلاعات خود را از منابع مختلف نظیر ویکی‌پدیا و سایت‌هایی شبیه به آن می‌گیرند. برای این که کسب‌وکارها بدانند چگونه می‌توانند محتواهای خود را برای این نوع جست‌وجو بهینه‌سازی کنند، ضروری است که این را هم بدانند که این دستیاران اطلاعات خود را دقیقاً از کجا می‌آورند.

به طور مثال منابع اصلی الکسا (دستگاه خانگی هوشمند آمازون) سایت‌های IMDB، ویکی‌پدیا و Yelp است. گوگل همانطور که انتظار می‌رود، بیشتر از موتور جست‌وجوی خودش استفاده می‌کند. سیری هم بیشتر از گوگل استفاده می‌کند، در حالی که تا سال ۲۰۱۷ از بینگ استفاده می‌کرد. اما برای اطلاعاتی که مربوط به نقشه می‌شود، از مپ خود اپل استفاده می‌کند.

چگونه وبسایتمان را برای جست‌وجوی صوتی بهینه‌سازی کنیم؟

بهینه‌سازی سایت برای سرچ صوتی با دنبال کردن سه راه زیر انجام می‌شود:

  1. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما در تمامی منابع مهم ایندکس شده و موجود است. (مثل گوگل، گوگل مپ، اپل مپ و غیره)
  2. از روش‌های سنتی سئو برای بالا بردن رتبه صفحات خود در گوگل و موتورهای جست‌وجو استفاده کنید. محتوای شما حتما باید در صفحه اول نتایج باشد. در غیر این صورت احتمالاً اگر کاربر جست‌وجوی صوتی انجام دهد، وبسایت شما به هیچ شکلی دیده نخواهد شد.
  3. محتواهایی منتشر کنید که به سوالات پاسخ می‌دهند. سعی کنید سوالات متداول را به مختصرترین و ساده‌ترین شکل ممکن پاسخ دهید. به خاطر داشته باشید که اکثر این نوع جست‌وجوها به صورت سوال انجام می‌شود. بنابراین عناوین و مقالات سوالی بیشتر به کارتان خواهد آمد.

 

چند سالی می‌شود (از سال ۲۰۱۵ میلادی) که هر ساله کارشناسان، سال بعدی را سال رشد چشمگیر جست‌وجوی صوتی نام‌گذاری می‌کنند. هنوز هم نمی‌دانیم که آیا امسال یا سال بعد این اتفاق می‌افتد. اما چیزی که قطعی است این است که این اتفاق نهایتاً خواهد افتاد. و این که احتمالاً رشد آن تدریجی باشد.

پیش‌بینی می‌شود در ایالات متحده، به زودی حداقل یک‌سوم از جمعیت از دستیار صوتی، حداقل یک بار در ماه استفاده کنند.

با این حال، این مبحث همچنان مبحث نسبتاً تازه‌ای است و اعداد و ارقام و تحلیل‌های حول آن نیز زیاد نیستند. شاید چیزهای زیادی از آن ندانیم، اما چیزی که می‌دانیم این است که از همین الان باید سایت‌های خود را برای این نوع جست‌وجوها بهینه و آماده سازی کنیم.