محتوای سئو (SEO) شده چیست؟

در دنیای تولید و بازاریابی محتوا، با عبارت محتوای سئو شده زیاد روبه‌رو می‌شویم. اگر به تازگی وارد این دنیا شده‌اید، طبعاً این سوال برایتان پیش آمده که سئو چه معنایی دارد و محتوای سئو شده چیست؟ برای درک بهتر، دو واژه‌ی «محتوا» و «سئو» را به صورت جداگانه تعریف کنیم:

  • سئو (SEO) مخفف سه کلمه‌ی Search Engine Optimization است که آن را «بهینه‌سازی برای موتور جست‌وجو» ترجمه می‌کنند. به صورت کلی، سئو پروسه‌ای است که طی آن مطالب یک سایت به نحوی بهینه‌سازی می‌شوند که مخاطب با سهولت بیشتری محتوا را از طریق موتورهای جست‌وجویی نظیر گوگل پیدا کند.
  • منظور از محتوا تمامی آن اطلاعات و مطالبی است که بر روی اینترنت پیدا می‌شود. پیشتر به صورت تخصصی محتوا را تعریف کرده‌ایم و انواع آن را برشمرده‌ایم.

با این تفاصیل، محتوای سئو شده محتوایی است که با هدف جذب مخاطب از طریق موتورهای جست‌وجو تولید شده است.

هدف از تولید محتوای سئو شده

باید به خاطر داشته باشید که برای داشتن یک وبسایت موفق و پربازدید، وظیفه‌ی شما تنها بهینه‌سازی مطالب برای گوگل نیست. محتوای تولید شده توسط شما نیز باید ارزشمند باشد. صرف جاری شدن مخاطبان به سوی سایت، باعث موفقیت شما نمی‌شود. محتوا باید برای مخاطب فایده‌ای داشته باشد تا به شما اعتماد کند و به کاربر همیشگی‌تان تبدیل شود؛ همچنین اگر کسب‌وکاری داشته باشید، به این صورت، احتمال تبدیل مخاطب به مشتری بالاتر می‌رود. ضمن این که سایت‌هایی که با استفاده از محتواهای کپی شده و تکراری بالا می‌آیند، خیلی زود توسط گوگل جریمه می‌شوند و رتبه‌های خوب را از دست می‌دهند. گوگل الگوریتم دقیقی دارد و این گونه سایت‌ها را در بیشتر موارد تشخیص می‌دهد. این الگوریتم نیز مدام در حال به‌روزرسانی و قوی‌تر شدن است.

انواع محتوای سئو شده

محتوای سئو شده می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • صفحات محصولات (Product Pages): این صفحات برای کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی بسیار حیاتی هستند و اهمیت بالایی دارند. اگر محتوای این صفحات به درستی سئو شوند، نرخ تبدیل مخاطب به مشتری نیز بالا خواهد رفت.
  • پست وبلاگ: وبلاگ‌نویسی یکی از آسان‌ترین و البته پرثمرترین راه‌های جذب مخاطب از طریق موتور جستجو است. به صورت کلی، احتمال جذب مخاطب از طریق پست وبلاگ بیشتر است و شما از این روش می‌توانید برای خود اعتبار نیز بسازید. به یاد داشته باشید که محتوای منتشر شده در وبلاگ انواع زیادی دارد و مواردی که در ادامه معرفی می‌شوند نیز می‌تواند در وبلاگ وجود داشته باشند.
  • مقاله: خبر، مصاحبه و معرفی، از نمونه موضوعاتِ مقالات هستند. تمام آن‌چه شما در یک روزنامه و یا مجله می‌خوانید، مقاله است.
  • فهرست‌ها: فهرست‌ها تقریباً یک مقاله هستند، با این تفاوت که در قالب فهرست نوشته شده‌اند. مثلاً «پنج قانون طلایی پرسونال برندینگ» یک فهرست است. گفته می‌شود مخاطبان از چنین عنوان‌هایی استقبال بیشتری می‌کنند.
  • راهنما: محتوایی است که به شما با جزئیات آموزش می‌دهد که یک کار را چگونه انجام دهید. راهنما می‌توان به صورت مطلب چندصفحه‌ای و بلند باشد و یا به صورت خلاصه شده ارائه شود. «ابزار Series در اینستاگرام» یک نمونه‌ی محتوایی از این دست است.

این‌ها تنها نمونه‌هایی از محتواهایی هستند که می‌توان به صورت سئو شده بر روی وبسایت منتشر کرد. بحث طول و اندازه‌ی محتوا نیز یکی از بحث‌های داغ در سئو است که در نوشتاری دیگر به آن پرداخته‌ایم.