استفاده مجدد از محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟

لوگوی بازیافت به صورت استعاره‌ای از استفاده مجدد از محتوا
استفاده مجدد از محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟

استفاده مجدد از محتوا یا Repurpose Content به معنای برداشتن یک محتوای قدیمی و استفاده از آن در یک قالب یا محیط جدید است. هر چند که تعریف آن در تئوری ساده است، اما انجام دادن آن در عمل می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. به این کار بازیافت محتوا یا Recycling Content نیز گفته می‌شود.

استفاده مجدد از محتوا مزایای فراوانی دارد. زمانی که محتوایی را با این پیش‌زمینه تولید می‌کنید که قرار است از آن در جاها و قالب‌های مختلف استفاده بشود، زمان بیشتری نیز روی آن می‌گذارید و طبعاً محتوای فوق‌العاده‌تری تولید می‌شود. البته مزایای استفاده مجدد از محتوا تنها یکی نیست و در ادامه به همه‌ی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده مجدد از محتوا چیست؟

استفاده مجدد از محتوایی که پیشتر تولید کرده‌اید، مزایای فراوانی دارد از جمله:

  • رسیدن به مخاطبان جدید: برخی کاربران محتوای تصویری نظیر اینفوگرافیک‌ها را به آمارهای متنی ترجیح می‌دهند. برخی دیگر نیز پادکست را به کتاب‌های الکترونیکی ترجیح می‌دهند. انتشار محتوا در قالب‌های مختلف، به معنای راضی نگه داشتن بخش بیشتری از مخاطبان است.
  • استفاده از محتواهای ارزشمند قدیمی: همه‌ی ما یک یا چند کتاب قدیمی در قفسه کتابمان داریم که برایمان خیلی ارزشمند است. ممکن است هر چند وقت یک بار سری به آن‌ها بزنیم و دوباره بخوانیمشان. با هر بار خواندنشان باز هم لذت می‌بریم و هرگز از ارزش آن کاسته نمی‌شود. محتوای خوب و ارزشمند هم به مانند یک کتاب خوب است. هیچ وقت قدیمی نمی‌شود. بنابراین می‌توان دوباره از آن محتوا و ارزش‌هایش استفاده کرد. استفاده مجدد از محتوا باعث می‌شود تا محتوای ارزشمند هیچ وقت فراموش نشوند.
  • استفاده حداکثری از زحماتتان: زمانی که برای یک محتوا، تلاش زیادی می‌کنید و زمان زیادی را نیز صرفش می‌کنید، حس غرور به شما دست می‌دهد. اما حس غرور برای موفقیت کافی نیست. کلی عامل تأثیرگذار دیگر نیز وجود دارد. بعضی اوقات به شانس نیز بستگی دارد. یعنی یک محتوای خوب شما ممکن نیست دیده نشود، بدون آن که دلیل خاصی داشته باشد. بنابراین استفاده مجدد از آن در قالب‌ها یا محیط جدید، اطمینان حاصل می‌سازد که محتوا به دست آن‌هایی که باید، رسیده است.
چه محتوایی لیاقت استفاده مجدد را دارد؟

در بسیاری از کتاب و رمان‌های فانتزی معروف، شخصیت‌های اصلی و مهم، بعد از مرگ بازمی‌گردند. مثلاً در رمان ارباب حلقه‌ها، گندالف جادوگر بعد از مرگ دوباره به زندگی برمی‌گردد. محتوایی که از آن استفاده مجدد می‌کنید، باید گندالف شما باشد. یعنی محتوایی باشد که یکی از مهم‌ترین کارهایی است که تولید کرده‌اید. این محتوا حداقل باید دو ویژگی زیر را دارا باشد:

  1. سبز باشد: محتوای سبز محتوایی است که عمرش هیچ گاه پایان نمی‌یابد و در هر زمان ارزشمند است. پیشتر در مورد چگونگی تولید محتوای سبز نیز صحبت کرده‌ایم.
  2. محبوب باشد: به راحتی و از طریق ابزارهایی نظیر گوگل آنالتیکس می‌توانید محبوب‌ترین محتواهای خود را پیدا کنید.
برخی از بهترین راه‌های استفاده مجدد از پست‌های وبلاگ
  1. تبدیل پست‌های قدیمی وبلاگ به راهنما: بعد از این که پست‌های مختلفی در مورد یک موضوع مشخص نوشتید، می‌توانید همه‌ی آن‌ها را به یک راهنمای بزرگ تبدیل کنید. مثلاً فرض کنید که چند پست مختلف در مورد اینستاگرام و نحوه‌ی تولید محتوا در این شبکه اجتماعی نوشته‌اید. بعد از مدتی همه‌ی آن‌ها را می‌توانید به یک «راهنمای جامع و کامل تولید محتوا در اینستاگرام» تبدیل کنید.
  2. تبدیل پست وبلاگ به پادکست: پادکست از انواع محتواهایی است که طرفداران زیادی دارد. چون استفاده از آن ساده است و به راحتی و در هنگام انجام دادن کارهای دیگر مثل رانندگی یا کار کردن، می‌توان به آن گوش کرد. شاید این ایده را از قبل داشته‌اید که یک پادکست جدید راه بیندازید. اما ندانید که می‌خواهید چه محتوایی را پوشش دهید. ما پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی به پست‌های قدیمی وبلاگ خود بیندازید. حتماً پست‌های ارزشمندی وجود دارد که ارزش این را دارند که دوباره ازشان استفاده شود و به حالت پادکست دربیایند. در حالت پادکست قطعاً این محتواها به دست افراد بیشتری خواهد رسید و تعداد بیشتری از مردم از آن استفاده خواهند کرد.
راه‌های دیگر استفاده مجدد از محتوا
  1. تبدیل وبینار به ویدئوی آموزشی: اگر یک وبینار آموزشی فوق‌العاده برگزار کرده‌اید که افراد زیادی در آن شرکت کرده‌اند، یعنی وبینار موفقی داشته‌اید. اما باز هم احتمالاً همه موفق نشده‌اند تا در آن وبینار شرکت کنند. نباید اجازه دهید که آن وبینار فوق‌العاده در گذشته دفن شود. می‌توانید آن را به یک ویدئوی آموزشی تبدیل کنید و در یوتوب یا آپارات به اشتراک بگذارید.
  2. تبدیل آمار به توییت یا استوری: ممکن است در برخی از کارهای خود به آمارهای مختلف و جذابی دست پیدا کرده باشید. مثلاً در یک پست به این موضوع اشاره کرده باشید که تقریباً نود درصد کاربران اینستاگرام، از طریق موبایل وارد این شبکه اجتماعی می‌شوند. این فکت آماری را می‌توانید به صورت یک توییت یا استوری اینستاگرام منتشر کنید.
  3. تبدیل آمار و حقایق جالب به اینفوگرافیک: اینفوگرافیک‌ها یکی از محبوب‌ترین مدل‌های محتوایی در بین کاربران هستند. چرا که به سادگی و در کم‌ترین زمان اطلاعات را منتقل می‌کند. بنابراین حتماً در نظر داشته باشید که اگر در محتواهای خود، آمار یا حقایق جالبی را مطرح کردید، به سادگی می‌توانید آن‌ها را به یک اینفوگرافیک نیز تبدیل کنید و در اختیار کاربران قرار دهید.