سئوی داخلی (On-Page SEO) چیست؟

سئوی داخلی

در مقاله‌ی «سئو چیست؟» توضیح دادیم که سئو به صورت کلی به سه بخش سئوی داخلی، سئوی خارجی و تکنیکال تقسیم می‌شود. سئوی خارجی به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که منجر به بالا رفتن تعداد بک‌لینک‌ها به سایت می‌شود. سئوی تکنیکال یا فنی، به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که وبسایت را از نظر فنی بهبود می‌دهد تا از موتورهای جست‌وجو رتبه‌ی بهتری دریافت کنند؛ مثل بالا بردن سرعت سایت. در مقالات جداگانه نیز به صورت مفصل به موضوعات سئوی تکنیکال و سئوی خارجی پرداخته‌ایم. در این نوشتار می‌خواهیم به بررسی سئوی داخلی بپردازیم.

سئوی داخلی یا On-Page SEO چیست؟

سئوی داخلی که در انگلیسی با نام‌های On-Page SEO یا On-Site SEO نیز شناخته می‌شود، به بهینه‌سازی محتوای صفحات برای موتورهای جست‌وجو و کاربران اشاره دارد. از معمول‌ترین اقدامات در سئوی داخلی می‌توان به بهینه‌سازی تگ‌های عناوین، محتوا، لینک‌های داخلی و آدرس‌های URL اشاره کرد.

چرا سئوی داخلی اهمیت دارد؟

محتوای داخل صفحات و عناوین، همچنان از مهم‌ترین فاکتورها برای گوگل هستند. گوگل از این فاکتورها به عنوان سیگنالی برای یافتن محتواهای مرتبط استفاده می‌کند. در گزارش «جست‌وجوی اینترنتی چگونه کار می‌کند» که توسط خود گوگل منتشر شده، آمده است که:

مقدماتی‌ترین سیگنالی که گوگل بر اساس تصمیم می‌گیرد محتوای شما با عبارت جست‌وجو شده مرتبط است یا نه، کلمات کلیدی هستند. اگر آن کلمات کلیدی در متن یا عنوان‌ها آمده باشند، احتمال این که گوگل آن محتوا را مرتبط تشخیص دهد، بیشتر می‌شود.

پیش از این نیز بارها اشاره کردیم که با وجود این که استفاده از کلمات کلیدی مثل گذشته نیست، اما همچنان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در سئو محسوب می‌شوند. به این معنا که در گذشته می‌توانستید صرفاً با استفاده از کلمات کلیدی، سایت خود را در گوگل بالا بیاورید. اما امروزه فاکتورهای بیشتری به سئو اضافه شده‌اند. و حتی استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی می‌تواند شما را مشمول جریمه گوگل کند.

اگر خودتان هم کلمات کلیدی مورد نظر را در گوگل سرچ کنید، می‌بینید که در نتایج صفحه اول، همه از کلمه کلیدی در عنوانشان استفاده کرده‌اند.

با این وجود، باز هم تأکید می‌کنیم که کلمات کلیدی همه چیز نیستند. برای موفقیت در سئوی داخلی باید موارد زیر را در محتوایتان بهینه‌سازی نمایید:

بهینه‌سازی محتوا برای سئوی داخلی

حال که از اهمیت سئوی داخلی با خبر شدید، بهتر است به این مسئله بپردازیم که چگونه می‌توانید محتوایتان را برای سئوی داخلی بهینه‌سازی کنید. به عبارت دیگر، چگونه می‌توانید سئوی داخلی را پیاده سازی کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در ۱۰۰ کلمه اول

اگر از افزونه Yoast SEO در وردپرس استفاده کرده باشید، حتماً به خاطر دارید که این افزونه برای بهینه‌سازی محتوا، پیشنهاد می‌کند تا حتماً از کلمه‌ی کلیدی در پارگراف اول استفاده کنید.

این روش یکی از قدیمی‌ترین توصیه‌ها و تاکتیک‌های موجود در سئو است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه اولِ متنِ محتوای خود از کلمه کلیدی استفاده کنید. کلمه‌ی کلیدی در این صفحه هم «سئوی داخلی» است و اگر دقت کنید، در اولین جملات این محتوا، از این کلمه کلیدی استفاده شده است.

اهمیت این موضوع در این است که گوگل به جملات اولیه محتوای شما توجه بیشتری می‌کند. این یکی از همان راه‌هایی است که باعث می‌شود تا گوگل موضوع محتوا را بهتر متوجه شود. پس فراموش نکنید که حتماً از کلمه کلیدی در ابتدای محتوای خود استفاده کنید.

قرار دادن عنوان پست در یک تگ H1

تگ H1 به گوگل اعلام می‌کند که عنوان اصلی مطلب شما چیست. گوگل خودش اعلام کرده که با استفاده از این تگ‌ها، ساختار محتوا را تشخیص می‌دهد.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، عنوان پست شما به صورت خودکار به تگ H1 تبدیل می‌شود و لازم نیست کاری بکنید. در غیر این صورت، بهتر است تا کد منبع صفحه را چک کنید و مطمئن شوید که عنوان صفحه، تگ H1 دارد.

به همین ترتیب، زیرعنوان‌ها را نیز در تگ H2 قرار دهید. زیرعنوان‌های آن را نیز در تگ H3 و همین گونه الی آخر. سعی کنید تا در زیرعنوان‌ها نیز از کلمه کلیدی استفاده کنید.

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی به معنای نسبتِ تعداد دفعاتی است که شما در یک متن از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید. گوگل هیچ گاه مستقیماً اعلام نکرده که تعدد استفاده از کلمات کلیدی تأثیری در رتبه بندی دارد، اما تجربه در سئوی داخلی نشان داده که چگالی کلمات کلیدی مهم است.

اما باید دقت کرد که چگالی بیش از حد زیاد نشود. چون ممکن است مستوجب جریمه گوگل شود. پیشنهاد کلی این است که به ازای هر ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه، یک بار کلمه کلیدی تکرار شود.

استفاده از لینک‌های خارجی

استفاده از لینک‌های خارجی یک بار دیگر به گوگل کمک می‌کند تا موضوع محتوای شما را بفهمد. همچنین می‌تواند کیفیت اطلاعات محتوای شما را نشان دهد.

تأثیرگذاری در لینک‌های خارجی در سئوی داخلی، اثبات شده است. یعنی تجربه و آزمایش نشان داده که لینک دادن به وبسایت‌های معتبر، می‌تواند رتبه شما را در گوگل بهبود دهد.

بهینه‌سازی آدرس‌های URL

آدرس‌های URL در واقع آدرس‌های اختصاصی برای صفحات و پست‌های سایت هستند. معمولاً اهمیت URL در سئوی داخلی نادیده گرفته می‌شود.

برای بهینه‌سازی آدرس‌های URL کافی است تا تنها دو کار انجام دهید:

  1. آدرس URL کوتاه باشد
  2. کلمه کلیدی در آدرس URL وجود داشته باشد

به همین سادگی بهینه سازی آدرس URL انجام می‌شود.

نوشتن محتوای سئو شده

در این بخش به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید یک محتوای سئو شده درجه یک بنویسید. نوشتن محتوای سئو شده، چیزی فراتر از استفاده از کلمات کلیدی است. برای این که محتوای شما در صفحه اول گوگل قرار بگیرد، محتوایتان باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • یکتا باشد
  • ارزشمند باشد (به خواننده ارزش اضافه کند)
  • برای قصد کاربر بهینه‌سازی شده باشد

محتوای یکتا

زمانی که از یکتا بودن محتوا صحبت می‌کنیم، صرفاً منظورمان این نیست که محتوا نباید کپی باشد. بلکه منظور این است که محتوا باید حاوی مطالبی باشد که جای دیگری وجود ندارد. به زبان دیگر، محتوای شما باید حرف‌های جدیدی داشته باشد.

محتوای ارزشمند

انتشار محتوای یکتا، شروع کار است. مرحله‌ی بعدی ارزشمند بودن محتواست.

روزانه میلیون‌ها پست وبلاگ در دنیای اینترنت منتشر می‌شود. پس برای این که محتوای شما در صفحه اول نتایج قرار بگیرد، باید خیلی ارزشمند باشد. از طریق راه‌های زیر می‌توانید ارزش محتوای خود را برای سئوی داخلی بیشتر کنید:

  • اضافه کردن جزئیات: عکس، اسکرین‌شات و پله پله کردن مراحل برای ساده‌تر شدن خواندن آن
  • جذاب نوشتن: جذاب بودن متن و استفاده از تکنیک‌های کپی رایتینگ برای درگیر کردن مخاطب
  • به‌روزرسانی: استراتژی‌های جدید، راه‌های جدید
  • استفاده از نویسنده‌های متحصص: بیشتر محتواها توسط کسانی نوشته می‌شوند که در مورد چیزهایی که می‌نویسند هیچ ایده‌ای ندارند. نوشته شدن محتوا توسط کسی که تجربه دست اولی از آن موضوع دارد، می‌تواند آن محتوا را فوق العاده ارزشمندتر کند.

محتوای مطابق با قصد کاربر

محتوای یکتا و ارزشمند شما را به صفحه اول نتایج گوگل می‌رساند. اما برای باقی ماندن در این صفحه، باید محتوای شما با قصد کاربر تطابق داشته باشد. به عبارت دیگر، محتوای شما باید دقیقاً همان چیزی باشد که کاربران می‌خواهند. در غیر این صورت، رتبه خوب شما خیلی زود از دست خواهد رفت.

بهینه‌سازی محتوا برای کلیک بیشتر

همان گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نرخ کلیک یکی از فاکتورهای تأثیر گذار در سئو است. نرخ کلیک به دو دلیل اهمیت دارد. نخست این که احتمالاً یکی از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی گوگل است. دوم این که نرخ کلیک بالاتر، به معنای ترافیک بیشتر است. در این بخش راه‌های افزایش نرخ کلیک را بررسی می‌کنیم. بهینه‌سازی نرخ کلیک یکی از بخش‌های سئوی داخلی محسوب می‌شود. چرا که بهینه‌سازی‌های مربوطه برای محتوای صفحات انجام می‌پذیرد.

استفاده از عناوین سوالی

بررسی‌ها نشان داده که عناوین سوالی، نرخ کلیک بیشتری نسبت به بقیه عناوین دارند. پیشنهاد ما این است که تا جایی که ممکن است از عناوین سوالی برای پست‌های خود استفاده کنید. به طور مثال عنوان همین پستی که در حال خواندنش هستید هم یک عنوان سوالی است. و احتمال دارد که با جست و جوی یک عبارت سوالی به این پست رسیده باشید.

استفاده از توضیحات متا

توضیحات متا در صفحه نتایج، بعد از عناوین می‌آید. و شاید این گونه به نظر برسد که اهمیتی ندارد یا نسبت به عناوین اهمیت کمتری دارد. اما این گونه نیست. بررسی‌ها نشان داده که پست‌هایی که از توضیحات متا برخوردار بوده‌اند، نرخ کلیک بیشتری داشته‌اند. (در مقایسه با پست‌هایی که توضیحات متا نداشته‌اند).

یک بررسی کلی بر روی سایت خود انجام دهید. پست‌هایی که دارای توضیحات متا نیستند را پیدا کنید. و حتماً توضیحات متا را به این گونه پست‌ها اضافه نمایید.

استفاده از تاریخ در عنوان

استفاده از تاریخ در عنوان یکی از راه‌هایی است که باعث افزایش نرخ کلیک می‌شود. تاریخ در عنوان نشان دهنده به روز بودن مطلب شماست. و طبعاً کاربران علاقه دارند تا جدیدترین و به روز ترین مطالب را بخوانند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا در عناوین پست‌های خود تا جایی که ممکن است از تاریخ استفاده کنید. مثلاً «آخرین راه‌های گرفتن بک لینک در سال ۲۰۲۱»

بسیاری از محتواهای این چنینی ممکن است یک یا دو سال قبل‌تر نوشته شده باشند. اما مرتباً به‌روزرسانی می‌شوند. پیشنهاد ما این است که محتواهای این چنینی را همیشه به روز نگه دارید.