تفاوت SEO و SEM چیست؟

SEO و SEM

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است و معنای آن بهینه سازی برای موتورهای جست‌وجو است. در حالی که سم (SEM) از عبارت Search Engine Marketing گرفته شده و به معنای بازاریابی موتورهای جست‌وجو است. بسیاری تفاوت میان SEO و SEM را نمی‌دانند یا این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. در حالی این دو اصلا یکی نیستند.

تفاوت میان SEO و SEM این است که سئو زیر مجموعه‌ای از بازاریابی موتورهای جست‌وجو یا بازاریابی جست‌وجو است. هدف هر دو اما یکی است: افزایش بازدید از طریق موتورهای جست‌وجو.

در SEO ما تلاش می‌کنیم که وبسایتمان رتبه بالاتری در صفحات نتایج جست‌وجو بگیرد، در حالی که این موضوع در مورد SEM بسیار وسیع‌تر است. در واقع روش‌هایی که از آن‌ها در SEM استفاده می‌کند، از SEO فراتر می‌رود. به طور مثال تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک، یکی از روش‌های SEM است که در سئو وجود ندارد.

SEO در برابر SEM

تفاوت میان SEO و SEM را می‌توان این گونه نیز مطرح کرد. بعد از جست‌وجو کردن هر عبارت در گوگل، با دو نوع نتایج رو به رو می‌شوید. نتایج تبلیغاتی و نتایج ارگانیک. نتایج تبلیغاتی بالاتر نمایش داده می‌شوند و در کنارشان تگ Ad مشخص است. گاه نیز نتایج تبلیغی رنگ متفاوتی دارند. ضمن این که برای قرار گرفتن این نتایج در بالای صفحه، باید به گوگل یا موتورهای جست‌وجوی دیگر پول پرداخت کرد. پولی که به ازای هر کلیک بر روی لینک‌ها محاسبه می‌شود.

برای تبلیغ دادن به گوگل باید در سامانه Google Ads عضویت داشته باشید. همچنین برای تبلیغ دادن به موتور جست‌وجوی بینگ، باید در سامانه Microsoft Advertising عضویت داشته باشید.

اما برای این که بتوانید وبسایت خود را به صورت ارگانیک در رتبه‌های اول صفحه نتایج قرار دهید، باید دستورالعمل‌های سئو را از بر باشید و آن‌ها را به درستی اجرایی کنید. به صورت خلاصه می‌توان گفت که اجرای درست سئو به معنای انتشار محتوایی است که منطبق با قصد کاربر باشد. به گونه‌ای که کاربر در هنگام جست‌وجو، به نتیجه و جواب دلخواهش برسد.

SEO و PPC آن تکنیک‌هایی هستند که SEM را می‌سازند. و همه‌ی این‌ها زیرمجموعه‌ای از دیجیتال مارکتینگ هستند.

SEO و SEM: کدام یک بهتر است؟

از آن جایی که سئو تنها یکی از دو بخش بازاریابی موتورهای جست‌وجو است، زمانی که بسیاری از دیجیتال مارکترها به SEM اشاره می‌کنند، منظورشان فقط همان تبلیغات PPC است. در واقع تبلیغات بر اساس کلیک در موتورهای جست‌وجو یا PPC را برابر با SEM می‌دانند. اگر قضیه را این گونه ببینیم، می‌توانیم مقایسه‌ای نیز میان SEO و SEM ترتیب دهیم. در غیر این صورت نمی‌توان چیزی را که بخشی از چیز دیگری است را با هم مقایسه کرد.

هزینه

به طور قطع یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان SEO و SEM در هزینه‌هاست. با استفاده از تکنیک‌های سئو شما می‌توانید ترافیک زیادی را روانه سایت خود کنید. بدون این که لازم باشد تا پولی برای آن بپردازید. همان تکنیک‌ها باعث می‌شوند تا سایت شما رتبه بهتری در گوگل بگیرد.

آ‌ن‌هایی که از PPC استفاده می‌کنند، همچنان از این مزایا برخوردار هستند. اما باید برای آن پول خرج کنند. و به ازای ترافیکی که به سایتشان می‌آید، به موتور جست‌وجوی مربوط هزینه بپردازند.

البته از طرفی هم نمی‌توان گفت که تکنیک‌های سئو به صورت کامل رایگان هستند. بهتر است این گونه بگوییم که برای بالا قرار گرفتن در موتورهای جست‌وجو به صورت ارگانیک، لازم نیست تا به آن موتور جست‌وجو پولی پرداخت کنید. اما اجرای تکنیک‌های سئوی ارگانیک، خود به زمان و هزینه احتیاج دارد. اما در مقایسه با PPC احتمالاً کمتر است.

زمان

یک تفاوت مهم دیگر میان سئو و PPC این است که در PPC زودتر به نتیجه می‌رسیم. اما اگر از تکنیک‌های سئو استفاده کنیم، بالا آمدن سایت در نتایج جست‌وجوی گوگل، به زمان احتیاج دارد.

می‌توان گفت که مزیت اصلی PPC همین زمان است. خیلی سریع می‌توانید ترافیک بسیار زیادی را در کوتاه مدت روانه‌ی سایت خود کنید.

سهولت یادگیری

یادگیری تکنیک‌ها و راه‌های مختلف SEO و PPC می‌تواند دشوار به نظر بیاید. اما تجربه نشان داده که یادگیری جزئیات PPC می‌تواند خیلی سریع‌تر از سئو اتفاق بیفتد.

دلیلش هم ساده است. PPC پیچیدگی و قوانین کمتری نسبت به سئو دارد. صرفاً کافی است تا کار با یک پلتفرم PPC را یاد بگیرید. بعد از این فوراً می‌توانید کار خود را در حیطه PPC شروع نمایید.

اما کار در حیطه سئو خیلی پیچیده تر است. برای یادگیری کامل سئو، اول باید نحوه کار موتورهای جست‌وجو را درک کنید. سپس قوانین متعدد و پیچیده‌ی آن‌ها را برای رتبه‌بندی یاد بگیرید.

ریسک

استفاده از هر دوی این روش‌ها دارای ریسک‌هایی است. ریسک سئو به طور مثال بیشتر این استکه الگوریتم‌های گوگل مدام در حال تغییر هستند. برای همین ممکن است به صورت ناگهانی تغییری رخ دهد و سایت شما از صفحه‌ی اول به صفحات دیگر برود. برای همین در سئو باید مدام پی‌گیر آخرین تغییرات باشید.

در PPC، بزرگترین ریسک، هزینه‌ی تبلیغات است. هزینه‌ای که سال به سال نیز به میزان آن افزوده می‌شود. از طرف دیگر شما باید اطمینان حاصل کنید که کاربری که روی لینک شما کلیک می‌کند، با احتمال بالایی به مشتری نیز تبدیل شود. تا بتوانید هزینه‌های تبلیغات را نیز جبران کنید.